دوشنبه ۰۳ اردیبهشت ۰۳

ايده ال هاي كالادو براي لوستر

۳۹ بازديد

خريد لوستر و نكاتي كه بايد درباره آن بدانيم

 

 

خريد لوستر براي اتاق خواب، اتاق كودك، آشپزخانه و… يكي از مواردي است كه بايد در طراحي دكوراسيون و چيدمان منزل به آن توجه شود. اتاق پذيرايي هم كه ديگر جاي خود دارد. لوسترها فقط براي نوراني كردن محيط نيستند، تنوع كاربرد و شكل آنها باعث شده كه به يك عنصر تزئيني هم بدل شوند. در اين مقاله كالادو به شما مي‌گوييم كه براي هر فضاي منزل چه لوستري بخريد، در خريد به چه نكاتي توجه كنيد و در انتخاب كردن لوستر مناسب حواستان به چه نكته‌هايي جمع باشد.

 

 

 

 

 

 

پرسش‌هاي كليدي براي خريد لوستر چيست؟

 

فرقي نمي‌كند كه به دنبال خريد لوستر براي اتاق پذيرايي هستيد يا اتاق خواب، آشپزخانه، هال و…؛ در هر حال بايد به پرسش‌هاي مهم زير پاسخ بدهيد:

 

سبك و مدل لوستر چگونه باشد؟

 

سبك و مدل لوستر يكي از مهم‌ترين نكاتي است كه بايد به آن توجه داشته باشيد. قبل از بررسي ابعاد فني لوستر، مشخص كنيد كه سبك چيدمان منزلتان، سنتي است يا از چيدمان مدرن براي طراحي داخلي و دكوراسيون منزل لذت مي‌بريد. شايد هم براي اتاق پذيرايي و بخش‌هاي ديگر منزلتان تلفيقي از سبك مدرن و سنتي را مي‌پسنديد. در هر حال قبل از شروع فرايند خريد، بايد تصميم نهايي را براي سبك چيدمان گرفته باشيد.

 

اندازه لوستر مناسب فضا چقدر است؟

فضايي كوچك به يك لوستر بزرگ نياز ندارد. آويختن يك لوستر كوچك به سقف يك فضاي بزرگ هم چندان جالب نيست. پس حواستان باشد كه تناسب اندازه لوستر با محيط را در نظر داشته باشيد. از ابعاد زيبايي‌شناختي هم كه بگذريم، روشن كردن تعداد زيادي لامپ در زمانه‌اي كه مدام شعار «لامپ اضافي خاموش» سر داده مي‌شود اصلا كار درستي نيست. از طرف ديگر، نور كم هم براي اتاق‌هاي بزرگ، فضا را دلگير مي‌كند. اگر چشم‌ها را هم ضعيف نكند قطعا فضا را گرفته و دلگير خواهد كرد.

 

براي اينكه بدانيد چه لوستري و با چه ابعاد و اندازه‌اي براي منزلتان مناسب است، متر و معياري كلي هم وجود دارد:

راه ساده براي تعيين اندازه لوستر اين است كه طول و عرض اتاق را بر حسب فوت (براي تبديل متر به فوت ، متر را در ۳.۳ ضرب كنيد) با هم جمع كنيد. اين عدد قطر لوستر شما بر حسب اينچ خواهد بود. براي مثال لوستر مناسب براي يك اتاق ۴ در۳ به اين صورت محاسبه مي‌شود. (هر اينچ برابر ۲.۵۴ سانتي‌متر است). اينچ ۲۳.۱=۳.۳×(۳+۴) كه معادل تقريبي ۶۰ سانتي‌متر است.

 

 

اين موارد كالادو هم به شما در تعيين سايز مناسب كمك مي‌كند:

 

• اگر اتاق شما كوچك‌تر از ۳در۳ متر است، عرض لوستر بايد بين ۴۳ تا ۵۰ سانتي‌متر باشد.
• اگر اتاق شما حدود  ۴در۴ متر است، عرض لوستر بايد حدود ۶۰ تا ۷۰ سانتي‌متر باشد.
• اگر اتاق شما حدود  ۴.۵ در ۴.۵ متر است، عرض لوستر بايد بين ۶۵ تا ۸۲ سانتي‌متر باشد.

 

در مورد ارتفاع لوستر هم  كافي است ارتفاع اتاق را به ۴ و ۵ تقسيم كنيد. مثلا اگر ارتفاع اتاق شما ۳ متر است يكبار آن را به چهار تقسيم كنيد و يك بار به پنج. عدد اول ۷۵ سانتي‌متر است و عدد دوم ۶۰ سانتي‌متر. يعني ارتفاع ايده‌آل لوستر براي اتاق شما بين ۶۰  تا ۷۵ سانتي‌متر است.

 

 

لوستر 

 

سقف اتاق، بلند است يا كوتاه؟

قبل از انتخاب لوستر از خود بپرسيد كه سقف اتاق كوتاه است يا بلند. توجه به اين موضوع باعث مي‌شود كه در صورت بلند بودن سقف مكان مورد نظر به سراغ لوسترهاي بلند و چند شاخه برويد. سقف‌هاي بلند، دست شما را براي انتخاب لوستر باز مي‌گذارند؛ لوسترهاي بلند و ريسه‌اي از جمله انتخاب‌هايي است كه پيش رويتان قرار دارد. اما اگر سقف اتاق كوتاه باشد، چنين لوسترهايي هم نماي نامناسبي پيدا مي‌كنند و هم براي تردد افراد قدبلند مشكلاتي به وجود مي‌آورند. اگر قدبلند هم نباشيد باز هم امكان برخورد اشياي مختلف با سقف و ايجاد حادثه در چنين شرايطي بيشتر مي‌شود. لوسترهاي سقفي يعني همان لوسترهايي كه به سقف مي‌چسبند و بلندي يا شاخه‌هاي متعدد ندارد بهترين گزينه براي سقف‌هاي كوتاه هستند.

 

 

رنگ لوستر را از چه طيفي انتخاب كنم؟

لوستر از آن دسته لوازمي نيست كه مدام براي تنوع عوض شود. پس بهتر است در انتخاب رنگ آن به سراغ گزينه‌هايي برويد كه با رنگ‌هاي مختلف به خوبي هماهنگ مي‌شوند. مثلا شايد شما در طي چند سال، پرده‌ها، كوسن، رومبلي و… را عوض كنيد اما امكان اينكه فكرتان به سراغ تعويض لوستر بيفتد خيلي كم است. پس بهتر است رنگي را براي لوسترتان انتخاب كنيد كه به سادگي با عموم طيف‌هاي رنگي هماهنگ و چشم‌نواز مي‌شود.

 

هدف از خريد لوستر چيست؟

دلتان مي‌خواهد خانه‌تان نورباران شود؟ عاشق نور زياديد و در تاريكي دلتان مي‌گيرد؟

(كالادو به شما پيشنهاد مي‌كند نور كم غيرسقفي يعني آباژور را حتما يك بار امتحان كنيد تا ببينيد نور زياد آنقدرها هم كه فكر مي‌كنيد پديده جذابي نيست!)

يا خيلي هم اهل نوراني كردن فضا نيستيد اما فكر مي‌كنيد لوستر اساسا پديده زيبايي است و در خانه حتما وجودش لازم است؟ اگر نور برايتان مهم است پس به اين فكر كنيد كه لوستري با چند شاخه، نور كافي فضايتان را تامين خواهد كرد. اگر هم دلتان يك لوستر زيبا و چشم‌نواز مي‌خواهد حتما به اين فكر كنيد كه براي سبك دكوراسيون خانه‌تان كدام مدل مناسب‌تر است.

 

چه تعداد لوستر نياز است؟

انتخاب تعداد لوسترها هم به اندازه فضا بستگي دارد. براي مثال، اتاقي بزرگ و سالني وسيع به چند عدد لوستر نياز پيدا مي‌كند. البته بحث سليقه هم در اين‌جا شرط است. براي مثال، برخي ترجيح مي‌دهند براي فضايي بزرگ، يك لوستر بزرگ و تجملي در مركز سقف استفاده كنند و برخي ديگر هم ترجيح مي دهند كه از چند لوستر كوچك‌تر در نقاط مختلف بهره ببرند. براي تزئين اوپِن آشپزخانه يا به طور كلي، قسمت‌هايي از خانه كه چند عدد لوستر كوچك در كنار هم، هارموني و تركيب زيبايي ايجاد مي‌كند هم بحث بزرگي و كوچكي فضا تا حدي كنار گذاشته مي‌شود. دراين‌باره در ادامه بيشتر صحبت خواهيم كرد.

 

لامپ‌هاي لوستر بايد چطور باشند؟

لامپ‌هاي لوستر نبايد مدل خيلي عجيب و غريبي داشته باشند. در اين صورت اگر يكي از آنها آسيب ببيند، تهيه نمونه آن سخت مي‌شود و جاي خالي لامپ مانند دنداني كه افتاده باشد، ظاهر لوستر را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد. اين هم ايده بدي نيست كه در انتخاب نوع لامپ لوستر تركيبي از لامپ‌هاي آفتابي و مهتابي را در نظر داشته باشيد. مي‌گويند تلفيق نور زرد و سفيد در يك فضا، روشنايي مناسب‌تري ايجاد مي‌كند. در صورتي‌كه بيشتر جنبه تزئيني لوستر برايتان اهميت دارد، انتخاب لوستري با تعداد لامپ‌هاي كمتر هم منطقي است. بسياري از خانه‌ها داراي چراغ‌هاي هالوژني هستند كه در سقف كار گذاشته شده و در نتيجه خلأ نور و روشنايي را به كمك لوستر رفع نمي‌كنند.

 

نورپردازي لوستر چگونه باشد؟

توجه به شيوه نورپردازي لوستر تا حد زيادي مكمل بخش قبلي يعني انتخاب لوستري با تعداد لامپ‌هاي مناسب است. گاهي‌اوقات، انتخاب تعداد و نوع لامپ‌هاي نامناسب باعث مي‌شود دكوراسيون منزل به خوبي جلوه نكند و رنگ‌هاي به كار رفته در محيط، آن‌طور كه بايد و شايد به نظر نرسند. هدف ديگر نورپردازي، روشن كردن يك فضا براي راه رفتن يا روشن كردن اتاق نشيمن يا مطالعه در يك اتاق است. گاهي هم با نورپردازي به دنبال تأكيد بيشتر بر يك تابلو يا مجسمه يا وسيله تزئيني هستيم. حواستان باشد كه مي‌توانيد از تركيب نورهاي هالوژن، ديواركوب‌ها، آباژورها و لوستر فضايي خلق كنيد كه به وسايل موجود در خانه ابعادي زيباتر مي‌دهند.

 

شكل قرار گرفتن لامپ‌هاي لوستر چگونه باشد؟

از تعداد كه بگذريم، فُرم لامپ‌هاي هر لوستر هم در نورپردازي تاثير زيادي دارد. بعضي لوسترها داراي لامپ‌هايي هستند كه رو به بالا و به طرف سقف قرار مي‌گيرند. در اين مدل از لوستر، نور به سمت سقف قرار مي‌گيرد و سقف روشن‌ مي‌شود. برخي از لوسترها هم داراي لامپ‌هايي به طرف پايين هستند و نور را به سمت اشياي زير سقف و اثاثيه مي‌پاشند. لوسترهاي سقفي هم كه بيشتر براي خانه‌هايي با سقف كوتاه در نظر گرفته مي‌شوند، نور را بيشتر به سمت ديوارها معطوف مي‌كنند. حباب داشتن يا نداشتن لوستر هم در پخش نور تأثير دارد. در نتيجه وقتي مي‌خواهيد يك لوستر شيك، زيبا و دلربا تهيه كنيد حتما به فرم قرار گرفتن لامپ‌ها هم دقت داشته باشيد تا به اهدافي كه در نورپردازي داريد حتما برسيد. تنظيم نور لوستر هم موضوع بسيار مهمي است.

بنا به اينكه چه نوع از نورپردازي را براي محيط مي‌پسنديد، شيوه كنترل ميزان نور هم بسيار مهم خواهد بود. مثلا بعضي از لوسترها مجهز به كنترل‌هايي هستند كه شدت نور را كم و زياد مي‌كند يا كليدهاي ديمر مي‌تواند تا حدي كنترل شدت نور را بر عهده بگيرد.

 

 نصب و نظافت  لوستر مورد نظر سخت است يا آسان؟

شايد به نظرتان اين پرسش براي خريد لوستر بي‌معني باشد. مثلا با خود مي‌گوييد كه لوستر نصب كردن هر چقدر هم كه دشوار باشد، يك بار انجام مي‌شود و ديگر تا تغيير منزل و…، نيازي به آن نيست. شايد حق با شما باشد اما هر چقدر نصب آسا‌ن‌تر باشد احتمال وقوع خطر حين اين كار هم كاهش پيدا مي‌كند.

علاوه بر نصب آسان، نظافت لوستر هم نكته مهمي است كه بايد در نظر داشته باشيد. اگر ساختار لامپ‌ها و … در لوستر، عجيب و غريب باشد و امكان تميز كردن بخش‌هاي مختلف آن فراهم نباشد، بعد از مدتي گرد و خاك زيادي به خود جذب مي‌كند و روي ميزان پخش روشنايي هم اثرات منفي مي‌گذارد. پس حتما لوستري انتخاب كنيد كه ساختار ساده آن به شما اجازه تميز كردن به‌صورت بي‌دردسر و بي‌خطر  را بدهد. همچنين لوسترهاي كريستالي همان‌قدر كه زيبا و چشم‌نوازند به همان ميزان هم تميز كردن و گرد‌گيري‌شان همت مي‌خواهد.

در نصب لوستر بايد به موضوع ايمني توجه كنيد. به جز موضوعات مرتبط با برق، استحكام كابلي كه به سقف مي‌آويزيد هم مهم است. كابلي كه با آن لوستر را به سقف مي‌آويزيد بايد به اندازه كافي محكم باشد.

 

 

 

 

https://www.instagram.com/kalado.shop

http://kalado.ir

http://mag.kalado.ir

 

 

kalado.shop@

kalado_shop#

#درحدنو #كاركرده #امانت_فروشي_كالادو

#كالادو

#كالاي_دست_دو

#كالاي_دست_دوم

#درحد_نو

#درحدنو

#امانت_فروشي-كالادو#مبلمان_مدرن #مبلمان_منزل #مبل_راحتي #مبلمان_ايتاليايي #مبلمان_ايتاليايي #مبل #مبلمان_خاص #مبل_اسپرت #مبل_ترك #مبل_ال #مبل_چستر #مبلمان_فضاي_باز #ميز_صندلي_ناهارخوري

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.