یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

8 اصل مهم در كالادو براي ديزاين منزل

۴۴ بازديد

معرفي 8 اصل و نكات دكوراسيون داخلي براي طراحي اصولي منزلتان!

 

 

چه اصولي را بايد در ديزاين خانه ام رعايت كنم؟

طراحان داخلي از چه نكات مهمي در دكوراسيون منازل استفاده مي كنند؟

در دكور خانه هاي شيك و زيبا چه موارد اصولي رعايت شده است؟ …

 


در واقع دغدغه اين كه چگونه خانه اي با دكوراسيون زيبا و اصولي داشته باشيم، همه ما را كنجكاو كرده است تا بدانيم طراحان داخلي از چه اصول و نكاتي در كارهايشان استفاده مي كنند.
بنابراين در اين مطلب كالادو تصميم گرفته ايم براي پاسخ به اين سوالات، 8 اصل و نكات دكوراسيون داخلي مهم كه دكوراتورهاي حرفه اي براي طراحي منازل استفاده مي كنند را به شما عزيزان معرفي كنيم تا بتوانيد مانند آن ها خانتان را شيك و اصولي ديزاين كنيد.

 

 

 

از چه اصول و نكات مهمي در دكوراسيون داخلي منزلمان استفاده كنيم؟

 

1. قبل از دانستن هر نكته اي، با عناصر اصلي دكوارسيون داخلي آشنا شويد!

 

فضا، خط، شكل، نور، رنگ، بافت و الگو، عناصر اصلي تشكيل دهنده طراحي داخلي هستند كه هر كدام از آن ها بر جلوه بخشي كه قصد دكوراسيون آن را داريد، تاثير به سزايي مي گذارند. بنابراين در ادامه به صورت كوتاه اين عناصر را به شما عزيزان معرفي مي كنم تا بيشتر با آن ها آشنا شويد:
– فضا: اين عنصر همان بخشي است كه اسباب و اثاثيه را در آن چيدمان مي كنيد. توجه داشته باشيد، به بخشي كه هيچ وسيله اي در آن قرار ندارد، فضاي منفي و به بخشي كه در آن وسيله چيده شده است، فضاي مثبت مي گويند.
– خط: خط شكل را به وجود مي آورد و در طراحي داخلي به سه دسته افقي، عمودي و مورب تقسيم مي شود.
– شكل: همان طور كه در بالا اشاره كردم، شكل از تركيب چند خط مختلف به وجود مي آيد و به دو نوع هندسي و ارگانيك دسته بندي مي شود.
– نور: اين عنصر چه طبيعي و چه غير طبيعي باشد، براي بهتر و زيباتر ديده شدن هر عنصر ديگري در دكوراسيون، لازم و ضروري است كه بايد حتما از آن به درستي استفاده كنيد.
– رنگ: رنگ ها يكي از مهم ترين عوامل تاثير گذار بر زيبايي هر فضايي مي باشند.
– بافت: بايد بدانيد به اين كه يك سطح به چه صورتي ديده و لمس مي شود، بافت مي گويند. در واقع اين عنصر به فضاي داخلي جذابيت و عمق مي دهد و به دو دسته بافت بصري و واقعي تقسيم مي شود. براي مثال در طراحي داخلي اتاق خواب زير، بافت سنگي در ديوار آن به كار رفته است.
– الگو: الگو يكي از عناصر ديگري است كه در كنار رنگ ها، جلوه زيبايي به دكوراسيون خانتان مي بخشند.

 

2. استفاده از نقطه كانوني را در طراحي داخلي منزلتان، فراموش نكنيد!

از نظر طراحان داخلي تمامي وسايل و اجزايي كه در دكوراسيون يك بخش به كار مي بريد، نبايد اهميت برابري داشته باشند تا محيطِ يكسان و خسته كننده اي ايجاد نشود. بنابراين يك بخش را به عنوان نقطه كانوني بايد انتخاب كنيد و باقي وسايل را به گونه اي دور آن بچينيد تا توجه هر شخصي را ابتدا به خود جلب كند.
نكته 1: به طور طبيعي شومينه و يا پنجره اي با چشم انداز زيبا، گزينه مناسبي براي نقطه كانوني در فضاي داخلي هستند. اما اگر فضاي مد نظر شما اين دو عنصر را ندارد، بهتر است تلويزيون را در نشيمن و تخت را در اتاق خواب به عنوان نقطه كانوني انتخاب كنيد.
نكته 2: همان طور كه در تصاوير زير مي بينيد، وسايل و اثاثيه ديگر را بايد به گونه اي چيدمان كنيد تا نقطه كانوني در محور مركزي آن ها قرار بگيرد.
نكته 3: براي جلوه دادن و تاكيد بيشتر به نقطه كانوني، از رنگ ها، بافت ها و الگوهاي زيبا و جذاب در اطراف آن استفاده كنيد تا به خوبي توجه را به خود جلب كند. براي مثال مي توانيد مانند اتاق نشيمن مدرن زير، رنگ يا بافت متفاوت و خاصي را براي ديزاين ديوار پشت تلويزيون به كار ببريد.

 

 

 

 

 

3. تعادل را در انتخاب و چيدمان وسايل فضاي داخلي منزلتان، رعايت كنيد!

تعادل يكي از بايدهاي طراحي داخلي است كه درك اطلاعات محيط را برايمان آسان و بدون دردسر مي كند تا در آن حس آرامش داشته باشيم. بنابراين در قدم بعدي، تعادل را بايد در چيدمان اثاثيه و مبلمان و انتخاب رنگ، بافت و شكل با يكي از سه روشي كه در ادامه معرفي كرده ام، رعايت كنيد:

– ايجاد تعادل متقارن:
ايجاد تعادل متقارن در فضا بسيار آسان است كه اغلب آن را در محيط هاي رسمي و كلاسيك مشاهده مي كنيم. براي اين كار بايد نقطه كانوني را به عنوان محور تقارن در نظر بگيريد و مانند اتاق پذيرايي زير، وسايل را در اندازه، شكل، بافت و رنگ كاملا يكسان، در دو طرف آن محور قرار دهيد.
توجه داشته باشيد كه تعادل متقارن براي افرادي كه عاشق نظم و انضباط هستند، بسيار مناسب است. اما اگر جزو اين دسته افراد نيستيد، اين نوع تعادل به مرور زمان برايتان خسته كننده خواهد شد و جذابيتش را از دست مي دهد.

– ايجاد تعادل نامتقارن:
بايد بدانيد كه نسبت به حالت قبل، تعادل نامتقارن از جذابيت و پيچيدگي بيشتري برخوردار است. در واقع در اين نوع تعادل به جاي استفاده عناصر كاملا مشابه، بايد وزن بصري برابري در دو طرف محور تقارن ايجاد كنيد. براي درك بهتر مفهوم وزن بصري به مثال هاي زير توجه كنيد:

– براي ايجاد تعادل نامتقارن و وزن بصري برابر در سالن پذيرايي زير، از دو مبل كوچك در يك سمت و از يك مبل بزرگ در سمت ديگر استفاده شده است.
– براي ايجاد تعادل و وزن بصري يكسان در رنگ تيره كمد ديواري اتاق خوابي كه در تصوير زير مشاهده مي كنيد، پرده اي به رنگ روشن در طرف مقابل نصب شده است.
– همچنين در اتاق خواب زير، در سمت مقابلي كه قاب عكس هاي مستطيل شكل قرار دارد، از گلدان استوانه اي و گرد استفاده شده است تا تعادل و وزن بصري برابر در شكل وسايل نيز حفظ شود.
پس با توجه به توضيحات بالا نقطه كانوني را به عنوان محور تقارن در نظر بگيريد و در دو طرف آن وسايل را به نحوي انتخاب كنيد كه وزن بصري آن ها با يكديگر برابر شوند.

نكته 1: طراحان داخلي پيشنهاد مي كنند كه يك يا دو عنصر را با رعايت تعادل متقارن و باقي عناصر را به روش تعادل نامتقارن در طراحي داخلي منزلتان به كار ببريد.
نكته 2: به ياد داشته باشيد كه تعادل را در فضاهاي مثبت و منفي نيز بايد رعايت كنيد. در اين حالت اگر در سمتي وسايل زيادي چيده شده است، براي رعايت تعادل در سمت ديگر، بايد بخشي از فضا را خالي بگذاريد.

– تعادل شعاعي:
در اين نوع تعادل، نقطه كانوني را در مركز بايد قرار دهيد و باقي وسايل و اثاثيه به دور آن بچينيد. همان طور كه در تصاوير زير مي بينيد، تعادل شعاعي را اغلب در اتاق هاي ناهار خوري و برخي از نشيمن ها مي توان استفاده كرد كه فضاي صميمي بيشتري نسبت به روش هاي بالا ايجاد مي كند.

 

 

 

 

4. در طراحي داخلي خانتان ريتم به وجود آوريد!

يكي از نكات جالب در مورد مغز انسان اين است كه مغز تمايل دارد اطلاعات محيطي كه در آن قرار دارد را به ساده ترين شكل ممكن پردازش كند. در واقع هر چه ما با استفاده از ترفندهايي اين فرآيند را براي مغزمان آسان تر كنيم، حس خوشايند و بهتري نسبت به طراحي داخلي آن محيط خواهيم داشت.
با توجه به توضيحات بالا، دكوراتورها پيشنهاد مي كنند كه در فضا ريتم ايجاد كنيد تا باعث شود كه چشم در سرتاسر آن حركت كند و اطلاعات را به آساني و به سرعت دريافت و پردازش كند. بايد بدانيد كه ريتم با تكرار عناصر در فضا، اجزاي آن را به يكديگر پيوند مي دهد و به آن جلوه جذاب و پويايي مي دهد.

پس براي به وجود آوردن ريتم از يك يا دو روشي كه در ادامه معرفي كرده ايم، در دكوراسيون خانتان استفاده كنيد:

– تكرار:
تكرار يك عنصر مانند شكل، رنگ، الگو و بافت ساده ترين روش براي ايجاد ريتم در طراحي داخلي است. براي اين كار مي توانيد يك الگو را در كاغذ ديواري يا پارچه و يا يك رنگ و شكل را در چندين بخش از فضا تكرار كنيد. همان طور كه در تصوير زير مي بينيد، تكرار برآمدگي و تورفتگي ديوار پشت تخت، در فضاي داخلي اتاق خواب ريتم به وجود آورده است.
البته شما مي توانيد با نصب چندين قاب عكس هم اندازه نيز به آساني در فضاي مد نظرتان ريتم ايجاد كنيد.

– توالي:
راه ديگري كه براي ايجاد ريتم مي توانم معرفي كنم، به كار بردن توالي در دكوراسيون خانتان است. براي اين كار بايد ارزش يك عنصر را با توجه به ماهيتي كه دارد، كاهش يا افزايش دهيد. براي مثال اگر عنصر مد نظرتان گلدان يا آويز است، چندين گلدان و آويز كوتاه و بلند را در كنار هم قرار دهيد.
همچنين مي توانيد مانند تصوير زير، ريتم را با به كار بردن سايه هاي روشن و تيره يك رنگ خاص در كنار هم به وجود آوريد.

– انتقال:
انتقال ايجاد يك جريان پيوسته و بي وقفه است كه باعث ايجاد ريتم مي شود. ساده ترين روش براي اين كار استفاده از خطوط منحني و بهم پيوسته در طراحي داخلي است كه نمونه آن را در طراحي سقف خانه زير مشاهده مي كنيد.

– تضاد:
روش ديگري كه طراحان داخلي براي ايجاد ريتم استفاده مي كنند، استفاده از تضاد است. در اين حالت از دو عنصر كاملا متضاد مانند رنگ سفيد و سياه و يا شكل دايره و مربع را در كنار هم بايد استفاده كنيد.

 

 

 

 

5. هارموني در منزلتان ايجاد كنيد!

يكي از ويژگي هاي مهمي كه در انسان حس خوشايند و آرامش بخشي ايجاد مي كند، انسجام و وحدت بين اجزاي به كار رفته در طراحي فضاي داخلي خانه است. در واقع شما با وجود عناصر مختلف و متنوع در دكوراسيون، آن ها را بايد به گونه اي انتخاب كنيد كه در شكل، رنگ، جنس يا بافت آن ها هماهنگي و هارموني وجود داشته باشد تا انسجام در آن فضا به وجود آيد.
بنابراين هارموني را با استفاده تكرار رنگ، شكل، جنس يا بافت مشابه در عناصري كه از نظر ماهيتي با يكديگر تفاوت دارند، ايجاد كنيد تا يك فضاي منسجم و متحد داشته باشيد.
براي مثال طراح داخلي در نشيمن زير، با قرار دادن تابلويي كه شامل تمام رنگ هاي كوسن ها، پتو، گلدان و صندلي عثماني مي شود، در آن هارموني ايجاد كرده است.
البته در سالن پذيرايي زير علاوه بر رنگ ها، هارموني در خطوط منحني و متريال چوب نيز ديده مي شود.
نكته 1: توجه داشته باشيد كه در ايجاد هارموني نيز بايد تعادل را رعايت كنيد تا جلوه اي يكنواخت و كسل كننده به وجود نيايد. پس در كنار هارموني از تنوع و تفاوت نيز استفاده كنيد تا به فضاي مد نظرتان جذابيت دهيد.
نكته 2: طراحان داخلي از هارموني براي تمام بخش هاي مختلف خانه نيز استفاده مي كنند. براي مثال يك كفپوش را در تمام تمام بخش هاي خانه نصب مي كنند و آن ها را به يك سبك، دكوراسيون مي كنند.

 

6. در انتخاب اندازه عناصر طراحي داخلي منزلتان، تناسب را رعايت كنيد!

 

مطمئنا يكي از معيارهاي زيبايي در دكوراسيون فضاي داخلي، رعايت تناسب در اندازه عناصر به كار رفته در آن است. با اين تعريف بهتر است از مبلمان و اثاثيه بزرگ در اتاق كوچك و از مبلمان و اثاثيه كوچك در فضاي بزرگ استفاده نكنيد تا تناسب را در اندازه آن ها رعايت كرده باشيد.
نكته 1: توجه داشته باشيد كه طراحان داخلي، ابتدا تناسب را در اندازه اتاق و اندازه بزرگ ترين اثاثيه، مانند مبل يا تخت خواب، رعايت مي كنند و سپس اندازه وسايل ديگر را متناسب با اندازه آن وسيله بزرگ تعيين مي كنند. براي مثال به طور معمول طول ميز جلو مبلي را دو سوم طول مبل انتخاب مي كنند و با توجه به ارتفاع دسته مبل، ميز كنار آن را هم اندازه و يا كمي كوتاه تر از آن مي خرند.

نكته 2: توجه داشته باشيد كه تناسب به اندازه طرح و نقش ها نيز مربوط مي شود. براي مثال بهتر است در فضا و اتاق كوچك از طرح و نقش هاي دُرشت و در اتاق بزرگ از طرح و نقش هاي ريز، استفاده نكنيد.

 

 

 

 

 

7. فضاي داخلي منزلتان را به صورت اصولي نورپردازي كنيد!


يكي از موارد مهم ديگري كه در دكوراسيون داخلي منزلتان بسيار بايد به آن اهميت دهيد، نورپردازي اصولي آن است تا علاوه بر ايجاد محيط زيبا، بتوانيد تمامي فعاليت هايتان را در آن آساني و بدون دردسر انجام دهيد. در واقع براي اين كار بايد در فضاي مد نظرتان سه لايه نور محيطي، وظيفه اي و تاكيدي را اجرا كنيد كه در ادامه به صورت مختصر آن ها را معرفي مي كنم:

 

– ايجاد نور محيطي:
نور محيطي همان نور عمومي است كه روشنايي مناسب جهت رفت و آمد و كارهاي روزمره را برايتان فراهم مي كند كه معمولا آن را مي توانيد با لوستر، چراغ هاي سقفي و يا آباژورهاي پايه بلند تامين كنيد.

– ايجاد نور وظيفه اي:
نورپردازي وظيفه اي جدا از نور محيطي، بايد ميزان روشنايي مناسب جهت انجام فعاليت هاي خاص مانند مطالعه و كار كردن در خانتان را براي شما فراهم كند. بنابراين اگر در اتاق خواب يا نشيمن مطالعه مي كنيد و يا بخشي از خانتان را براي كار كردن اختصاص داده ايد، بايد آن را به صورت مجزا با استفاده از آباژورهاي روميزي و يا ديوار كوب ها نورپردازي كنيد تا به راحتي فعاليتتان انجام شود.

– ايجاد نور تاكيدي:
توجه داشته باشيد كه دكوراتورهاي حرفه اي براي دو چندان كردن زيبايي برخي از عناصر دكوري، از نور تاكيدي استفاده مي كنند. در اين حالت بايد عنصر دكوري و زيبا مانند كناف سقف و يا تابلو دكوري را انتخاب كنيد و از نور مخفي و يا چراغ هاي ديواري براي نورپردازي آن ها استفاده كنيد.

 

 

 

8. رنگ هاي دكوراسيون منزلتان را بر اساس روانشناسي رنگ ها انتخاب كنيد!

به عنوان آخرين اصل و نكته مهم در طراحي داخلي، به شما عزيزان پيشنهاد مي كنم كه از روانشناسي رنگ ها در دكوراسيون منزلتان استفاده كنيد. توجه داشته باشيد كه رنگ ها علاوه بر زيبايي، بر حس و حالتان در آن محيط نيز اثر مي گذارند، پس با در نظر گرفتن اثر هر يك از آن ها و كاربرد فضايي كه قصد دكوراسيونش را داريد، بايد آگاهانه انتخابشان كنيد:

 

– رنگ هاي خنثي:

 
رنگ هاي خنثي مانند رنگ سفيد، خاكستري، قهوه اي، بژ و كرم، رنگ هاي ساده و آرامش بخشي هستند كه معمولا از آن ها به عنوان رنگ غالب در اتاق نشيمن و پذيرايي و اتاق خواب استفاده مي شود. توجه داشته باشيد كه اين نوع رنگ ها، زمينه بسيار مناسبي براي استفاده دكوريجات و وسايل با رنگ و نقش هاي جذاب و جسورانه مي باشند.

– رنگ هاي سرد:

 
رنگ هاي سرد شامل رنگ هاي آبي، سبز و بنفش مي باشند كه اثر آرامش بخششان، آن ها را تبديل به گزينه مناسبي براي ديوارهاي اتاق خواب مي كند. اما بايد بدانيد استفاده بيش از حد از اين رنگ ها ممكن است باعث حس افسردگي شود، بنابراين براي ايجاد تعادل در كنار آن ها از دكوريجاتي با رنگ هاي گرم استفاده كنيد.
براي مثال در اتاق كودك زير براي ايجاد تعادل در رنگ آبي پاستِلي ديوارها، از رنگ صورتي در ديگر وسايل استفاده شده است.

– رنگ هاي گرم:

 
رنگ هاي گرم مانند قرمز، زرد و نارنجي، از دسته رنگ هاي محركي هستند كه به محيط انرژي، هيجان و شادي انتقال مي دهند. اما تحقيقات ثابت كرده است كه استفاده از آن ها به عنوان رنگ غالب باعث حس عصبانيت، پرخاشگري و ناآرامي مي شود، پس بهتر است اين رنگ ها را با وسايل و دكوريجات وارد دكوراسيون منزلتان كنيد.

 

 

 

 

 

https://www.instagram.com/kalado.shop

http://kalado.ir

http://mag.kalado.ir

 

 

 

 

kalado.shop@

kalado_shop#

#درحدنو #كاركرده #امانت_فروشي_كالادو

#كالادو

#كالاي_دست_دو

#كالاي_دست_دوم

#درحد_نو

#درحدنو

#امانت_فروشي-كالادو#مبلمان_مدرن #مبلمان_منزل #مبل_راحتي #مبلمان_ايتاليايي #مبلمان_ايتاليايي #مبل #مبلمان_خاص #مبل_اسپرت #مبل_ترك #مبل_ال #مبل_چستر #مبلمان_فضاي_باز #ميز_صندلي_ناهارخوري
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.